Alım Satım ile ilgili Hadisler

Alım Satım ile ilgili Hadisler

Alım Satım ile ilgili Hadisler
Alım Satım ile ilgili Hadisler

Alım Satım ile ilgili Hadisler

228-)  Hz. Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor: Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) alacalanmazdan önce meyvenin satılmasını yasakladı. “Meyvenin alacalanması nedir?” diye sorulunca: “Kızarması, sararması ve yenir hale gelmesidir” diye açıkladı.

Kaynak:  Buhari, Büyû 83, Zekat 58; Müslim, Büyû 53 (1536); Ebu Davud Büyû’ 23, (3370-3373); Nesai, Büyû 28, (7, 264).


231-)  Sehl İbnu Ebi Hasme (radıyallahu anh) anlatıyor: Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) yaş hurmayı kuru hurma ile değiştirmeyi yasakladı ve “Bu riba’dır, buna müzabene denir” buyurdu. Ancak ariyye satışını bundan istisna etti. Ariyye bahçe sahibinin ayırdığı bir veya iki hurma ağacıdır. Onların başındaki meyvenin kuruyunca ne kadar olacağını göz kararıyla tahmin eder. Bunun bedelince yaş hurma (satın alıp) yer”. Tirmizi bir başka rivayette şu ilaveyi kaydeder: “Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) yaş üzümü kuru üzümle her meyveyi, meyve cinsinden tahmini karşılığıyla satmayı yasakladı.” Yahya İbnu Said ariyye’yi şöyle açıkladı: “Kişinin ailesine yedirmek maksadıyla birkaç hurma ağacının yaş meyvesini, -miktarını tahmin yoluyla takdir edip- kuru hurma karşılığında satın almasıdır.”

Kaynak:  Buhari, Büyû 83, Şürb 17; Müslim, Büyû 64, (1540); Ebu Davud, Büyû 20, (3363); Tirmizi, Büyû 64, (1303); Nesai, Büyû 35, (7, 268).


232-)  Ebu Hüreyre (radıyallahu anh) dedi ki: Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam), kuru hurma vererek, tahmin yoluyla ariyyelerin satın alınmasına, beş vask veya beş vasktan az miktar için izin verdi. “Ravilerden biri, “beş vask” mı? dedi, yoksa “beş vasktan az” mı? dedi diye şüphe etmiştir.

Kaynak:  Buhari, Büyû, 83 (Şürb 17); Müslim, Büyû 71, (1541); Ebu Davud, Büyû 21, (3364); Nesai, Büyû 35, (7, 268); Tirmizi, Büyû 63, (1301); Muvatta, Büyû 14, (2, 620).


233-)  Ebu Sa’id (radıyallahu anh) anlatıyor: “Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) müzabene ve muhakala’yı yasakladı. Müzabene, yeni meyvenin daha hurma, ağacının başında iken satın alınmasıdır. İmam Malik “…kuru hurma vererek” ziyadesini kaydetti. Muhakale de buğday karşılığında tarlanın kiralanmasıdır.

Kaynak:  Buhari, Büyû 82; Müslim, Büyû 105, (1546); Muvatta, Büyû 23-25 (2, 625); Nesai, Müzara’a 45, (7,39).


234-)  İbnu Ömer (radıyallahu anh) anlatıyor: “Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) müzabene’yi yasakladı. Müzabene, yaş hurmayı, ölçeğe vurarak kuru hurma mukabili satmaktır, keza taze üzümü ölçeğe vurarak kuru üzüm karşılığında satmaktır.”

Kaynak:  Buhari, Büyû 75, 82; Müslim, Büyû 74 (1542); Ebu Davud, Büyû 18 (3361); Nesai, Büyû 33, (7, 266); Tirmizi, Büyû 63, (1300); Muvatta, Büyû 23, (2, 624).


236-)  Sahiheyn’in Hz. Cabir’den kaydettikleri bir rivayet de şöyle: “Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) Muhabere ve Muhakale’yi yasakladı. Ata der ki: “Cabir bize şu açıklamayı yaptı: Mahabere: Boş araziyi, sahibi bir başkasına verir. Alan adam bütün masrafları karşılayarak tarlayı eker. Tarla sahibi mahsülden hisse alır. Müzabene’ye gelince, bunun “daha ağaçta iken yaş hurmayı, kuru harma ile ölçekle satmak” olduğunu söyledi. Muhakale ise, ekinden cari bir alış-veriş, müzabene’ye benzer, ekinin ölçekle buğday mukabili satılmasıdır.

Kaynak:  Buhari, Şürb 17, Müslim, Büyü 53, (1536); Tirmizi, Büyü’ 55, (1290), 72, (1313); Ebu Davud, Büyü 24, (3374-3375); Nesai, Büyü 39, (7, 270).


241-)  İbnu Ömer (radıyallahu anh) diyor ki: “Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) vela’nın alım-satımını ve hibe edilmesini yasakladı.” Bazı alimler, hadisteki “…hibe edilmesini…” kısmının, Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)’in sözü olamıyacağını iddia etmiştir.

Kaynak:  Buhari, Itk 10, Feraiz 21; Müslim, Itk 16, (1506); Ebu Davud, Feraiz 14, (2919); Tirmizi, Büyû’ 20 (1236); Muvatta, Itk, 10 (2, 782); İbnu Mace, Feraiz 15, (2747); Nesai, Büyû 87, (7, 306).


244-)  Ebu Hüreyre (radıyallahu anh), Resûlullah (aleyhissalatu vesselam)’ın: “Ot satmak maksadıyla suyun fazlası satılmaz” dediğini rivayet etmiştir.

Kaynak:  Buhari, Şürb 2, Hiyel 5; Müslim, Musakat 38, (1566); İbnu Mace, Rühûn 19, (2478).


245-)  Nesai dışındaki beş kitapta geldiğine göre, Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) şöyle emretmiştir: “Ota mani olmak maksadıyla suyun fazlasına mani olmayın.”

Kaynak:  Buhari, Müsakat 2, Hiyel 5; Müslim, Musakat 37, (1566); Muvatta, Akdiye 29, (2, 744); Ebu Davud, Büyû 62, (3473); Tirmizi, Büyû 24 (1272); İbnu Mace, Rühûn, 19, (2478).

  

Yorum ekle

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir